فخارة الكباب/اللحمة التركي الخطيررة 🍖♥

جياالك يا شيف بوراك😹😎💪
رأيكوا بقا😹😹
فخارة الكباب/اللحمة التركي الخطيررة 🍖♥
جياالك يا شيف بوراك😹😎💪
رأيكوا بقا😹😹
الخطوات
- 1
هنحضر العجينة في طبق ضعي السكر والملح والخميرة علي الدقيق وقلبي وانزلي بالحليب او الماء شوية واعجني هي اخدت معايا 1 كوب إلا ربع حليب واول لما تلم معاكي حطي الزيت واعجني كويس جدا وسبيها تخمر
- 2
في حاله حطي السمنة علي الزيت والمستكة وانزلي باللحمة وعليها الفلفل والحبهان والورا وافضلي قلبي لحد اما تستوي معاكي وغطي عليها وكل شوية تقلبيها ولو احتاجت مايه ضفيلها وقلبي لحد اما تستوي تماما هتاخد تقريبا ساعة في السوي او اقل علي حسب
- 3
ضيفي الملح والبابريكا والبهارات والزنجبيل والبصل والفلفل وقلبي كويس وضيفي البطاطس وقلب وحطي مايه مغليه بحيث تغطي نص كمية اللحمة وسبيهم يغلو مع بعض وحطيهم في الطاجن وبلي اطراف الطاجن بمايه
- 4
رشي دقيق وافردي العجينة وبلي اطراف الطاجن بامايه وحطي العجينة من فوق ونزليها من الجوانب وادهنيها سمنة ورشة حبه البركة ودخليها فرن سابق التسخين علي درجة حرارة 190 لحد اما العيش يستوي وطلعيها ورشي العيش ببخاخة المايه وسبيه يبرد شوية
- 5
بس كدة وقدميه وبألف هنا وشفا😻🙈
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات