احلى كيك شوكولاته

احلى كيك شوكولاته
الخطوات
- 1
اولا نبدأ ب عمل المهلبيه نجيب حله نحط بيها نحط فيها كوب اللبن ٤معالق الكاكاو النشا ونقلبهم كويس جداً على البارد ثم نضعهم على النار الى ان المهلبيه تتقل بس مش ثقيله قوي ثم نضع عليها الشوكولاته الخام ونسيبها تبرد على جنب
- 2
ثانيا نبدأ ب عمل الكيك اولا نضع كل المكونات الجافه في طبق عميق ثم نضع في الخلاط البيض والسكر واللبن والزيت والفانيليا ونضرب هم كويس قوي في الخلاط وبعدين ننخل معلقتين الكاكاو ونحطهم على الدقيق وكل المكونات الناشفه نضربهم كويس جداً مع بعض ثم نضع عليهم الخليط اللي في الخلاط
- 3
ثم ندهن صينيه مقاس 24 او 26 ويستحسن 24 عشان الكيكه تبقى عاليه ندهنها سمنه ثم ندهنها دقيق و نضع خليط الكيك فيها وندخلها فرن ساخن على درجه حراره 180 ما فتحش عليها الفرن خالص غير بعد 30 دقيقه بالضبط هي بتقعد في الفرن من 40 دقيقه 45 دقيقه
- 4
وعند خروجها من الفرن وتترك لتبرد تماما ثم نقسمها نصفين نحطه على اول نص جزء من المهلبيه بالشوكولاته اللي احنا عملناها وسبناها لما تبرد ونرش عليها شويه من الشوكولاته الشيبس ثم نضع الجزء الثاني من الكيك ونغلفها كلها بباقي المهلبيه من فوق ومن تحت نغلفها كويس جداً ثم نرش عليها باقي الشوكولاته الشيبس ونضعها في الثلاجه لمده ساعتين على الاقل اول ما تطلع من الفرن وهي ساخنه نرش عليها عسل مخفف بشويه ماء بالمعلقه عشان تبقى طريه ومسكره من جوه وبالف هنا وشفا على قلبك
- 5
هي مقاديرها كثير شويه بس فعلا طعمها تحفه تحفه احلى من بتاعه بره بكثير على الاقل انت عارفه اعملها ازاي بايدك لاولادك وبالف هنا على قلبك وقلب اولادك
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (2)