بيتزا مروه جربي وادعيلي

بيتزا مروه جربي وادعيلي
الخطوات
- 1
اول خطوه ان شاء الله هنحط الخميره مع السكر مع كوب ماء ده لاول تختمر لوحدها
- 2
هنجهز طبق ونحط فيه الدقيق ونحط فيه رشه ملح الى ان كوب الخميره تختمر الخميره حطها للدقيق والزيت والزبادي و كل المكونات ماعدا دقيق البسبوسه
- 3
هنعجن العجين كويس جداً الى ان يصبح لها عرق ثم نترك العجين حتى يرتاح وتضاعف حجمه
- 4
بالنسبه للاضافات اللي انا احطها على البيتزا دي على ذوقك و حسب ذوقك انت براحتك انا الربع كيلو اللحمة ب اعمل بيهم 2 بيتزا اللي انت شوفتيهم وساعات بنوع باجيب فراخ فيليه او سجق او اي حاجه بقى احطها على البيتزا اي حاجه تونه اي حاجه عايزه تحطيها على البيتزا يا ما شاء الله بتستقبل اي حشوه
- 5
اما بالنسبه للحشوه بتاعتي انا عصجت اللحمة عادي خالص زي ما عصجت اي لحمة وبعدين نزلتها على جنب الى ان تبرد تماما وربع كيلو الجبنة الموزاريلا انا فعلا بتكفى معي بيتزا بنفس الحجم
- 6
العجينه خمرت وبقيت زي الفل قسمها الى 2 ادهن صينيه بتاعتي زيت وارش عليه شويه دقيق بسبوسه وهو ده اللي بيساعدنا على ان البيتزا متلزقش في الصينيه وبيدي قرمشه حلوه قوي للبيتزا من تحت افرد العجينه في الصينيه
- 7
وبعدين بعد ما فردت العجينه في الصينيه اخر مها بالشوكه ثم احط عليها الحشوه بعدما تبرد واحط عليها الفلفل و مكعبات الطماطم لو عايزه وادخلها الفرن على اعلى درجه ولما احس ان البيتزا قربت تستوي اخراجها من الفرن احط عليها الجبنة الموتزاريلا
- 8
و بالخطوه دي اللي الجبنة الموتزاريلا بتفضل ماسكه نفسها و صحيحه و جميله و ما بتنشفش دخلها الفرن ثاني لمده دقيقتين وتخرج وبالف هنا وشفا على قلبك
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



التعليقات