نواعم الأفران للمدارس لذيذة
الخطوات
- 1
نضع اللبن وعليه السكر والزيت والخميره والزبادي ونقلبهم كويس لحد السكر مايدوب ثم ننزل الدقيق والملح ونعجنها كويس لحد الدقيق مايختفى ولو العجين محتاج سوايل نضيف من ربع لنصف كوب لبن أو ماء على حسب نوع الدقيق
- 2
نغطى العجين ونتركه يتخمر من نصف ساعة لساعه لما يتضاعف حجمه
- 3
قوام العجين بيكون ناعم جداً وطرى نبدأ نقطع كور صغيرة حسب الحجم اللي عايزينه ثم نحشيها ملبن أو عجوه (تمر) أو تترك ساده حسب الرغبه ثم ندهن الوجه باللبن المخلوط بالماء
- 4
ندخلها الفرن على ٢٠٠درجه حراره لمده ١٥دقيقه اول ماتحمر من الارضيه نشغل عليها الشوايه وبالعافيه
- 5
لو حابه تشوفى الوصفه بالتفصيل اضغطى على اللينك ده 👇https://youtu.be/h1LvlUVxnUY
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/11153693






التعليقات