الخطوات
- 1
نقشر القرع ونقطعه مكعبات بالشكل ده
- 2
حجم الثمره اللي جبتها ٣كيلو يعني نضيف عليهم ٢كوب سكر بالشكل ده ونسبها من بليل للصبح بدون اي اضافات بس القرع والسكر
- 3
الصبح هتلاقيها طلعت ميتها تحطيها بالماء بتعتها على النار مع التقليب لحد ما القرع يستوي تماما تاخدي من الماء بتاعته ٢كوب معلش معرفتش اصور المرحله دي
- 4
وهنا نضيف عليه المكسرات ومعلقة صغيرة قرفة وفانيليا ونقلب ونضيفه في الطواجن زي ما عملت كده يا في قالب بايركس
- 5
نبدأ بتحضير البشاميل نحمر الدقيق في معلقتين سمن بلدي او زبده ونضيف الماء اللي طلع من القرع العسلي والسكر وباكت فانيليا واللبن ونقلب لحد ما يعمل قوام كريمي
- 6
نضيف البشاميل القرع العسلي وعليه الكريمه أو القشطه وندخله الفرن على ١٨٠وبألف هنا ملحوظه انا عملاه من غير مكسرات لأن عندنا مش بيحبوها
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/11395602








التعليقات