الخطوات
- 1
نضع السكر والزيت في وعاء ونخفق بالمضرب الكهربائي جيدا لغايه مايدوب السكر مع الزيت بعد كده نضيف عليهم البيض والفانيليا ونخفق بالمضرب جيدا بعد كده نزيد عليهم الحليب ونخفق كويس
- 2
نضيف الدقيق بالتدريج علي المكونات السائله مع التقليب نجيب صنيه الكيك ندهنها بالزيت ونصب فيها نص كميه الكيك وبعد كده نحط علي النص العجينه اللي في الوعاء الكاكاو والحليب ونخلط كويس جدا ونصب المزيج فوق المزيج اللي في صنيه الكيك ونعمل فيه تموجات علشان العجين الابيض يخطلت بالعجين الكاكاو ويكون مكس
- 3
في فرن سخن مسبقا علي الرف الأوسط ندخل الكيك لمده ٤٥ دقيقه علي درجه حراره ١٨٠ درجه وبالف هنا 😉
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/11806711





التعليقات (4)