كنافه نابلسيه

كنافه نابلسيه
الخطوات
- 1
اول حاجه الكنافه هاحطها في الفريزر تجمد وبعدينا اطلعها افتتها خالص او افرمها في الكبه
- 2
بعدين اسيح الزبده واضيف على الزبده بودرة الزعفران واقلبهم
- 3
وبعدين اضيف الزبده على الكنافه واقلبها كويس خالص في بعض
- 4
وبعدين هاجيب طاسه وادهنا زبده واحط طبقه كنافه وادوس عليها جامد بطبق او كوب. وبعدين احط الجبنة بس اخلي كدا حوالي نص سم من الجناب مافيهوش جبنة
- 5
بعدين هاحطها على البوتاجاز العين الوسطانيه واخفف النار خالص واقعد ادور في الطاسه كل شويه
- 6
الداء اجهز الشربات كوب سكر وكوبايه ماء يغلو على النار وبعد الغلي اضيف نص عصير ليمونه
- 7
الكنافه هاعرف انها استوت لما الاقيها احمرت كدا من الجناب والجبنه ساحت ولما احرك الطاسه الاقي الكنافه بتتحرك فيها ب
- 8
هاجيب طبق واقلب الكنافه فيه واحط عليها الشربات. وبعدين ازينها بالمكسرات وبالف هنا الطريقه بالتفصيل في اول كومنت
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



التعليقات (3)