طريقة جدتى لأحلى قرص وقراقيش فلاحي

#الشيف_الذهبي
عارفين الحاجات اللي لما بتكون موجودة في البيت بتحسوا كدا بسعادة غير مبررة زي الأطفال وتبقوا منشكحين كدا وياسلام بقى وانتى داخل على بابا وماما وانت بتزورهم اخر الأسبوع بطبق من الحاجة دى وانت حاسس انك نافش ريشك وجايب الديب من ديله ماتفهمش ليه,انا بالنسبالى القرص والقراقيش كدا .وتلاقينى شغاله معاها طول اليوم ,شاي باللبن الصبح ومعاها جبنة,طب وقت الظهر مع الشاي حط عسل مفيش مشكله,طب النسكافيه بعد الظهر ,انتو بتعجزونى يعنى هات بس كدا عليها لحسة نوتيللا زي ما بقولك كدا مانا هاكلها هاكلها والعشاء مع زبادي لايت عشان الدايت بقى ,كدا الغدا بس اللي نفد منى.بحبها يا عم الحج وبحب ريحتها لما تملى البيت وتفكرنى بجدتى وكانت تعمل كمية كبيرة بالذات مع الكحك والبسكوت في عيد الفطر عشان نفطر بيهم في العيد مع جبنة وعسل أسود.كفاية كلام عشان جعت.ياللا بينا نبدأ باسم الله
طريقة جدتى لأحلى قرص وقراقيش فلاحي
#الشيف_الذهبي
عارفين الحاجات اللي لما بتكون موجودة في البيت بتحسوا كدا بسعادة غير مبررة زي الأطفال وتبقوا منشكحين كدا وياسلام بقى وانتى داخل على بابا وماما وانت بتزورهم اخر الأسبوع بطبق من الحاجة دى وانت حاسس انك نافش ريشك وجايب الديب من ديله ماتفهمش ليه,انا بالنسبالى القرص والقراقيش كدا .وتلاقينى شغاله معاها طول اليوم ,شاي باللبن الصبح ومعاها جبنة,طب وقت الظهر مع الشاي حط عسل مفيش مشكله,طب النسكافيه بعد الظهر ,انتو بتعجزونى يعنى هات بس كدا عليها لحسة نوتيللا زي ما بقولك كدا مانا هاكلها هاكلها والعشاء مع زبادي لايت عشان الدايت بقى ,كدا الغدا بس اللي نفد منى.بحبها يا عم الحج وبحب ريحتها لما تملى البيت وتفكرنى بجدتى وكانت تعمل كمية كبيرة بالذات مع الكحك والبسكوت في عيد الفطر عشان نفطر بيهم في العيد مع جبنة وعسل أسود.كفاية كلام عشان جعت.ياللا بينا نبدأ باسم الله
الخطوات
- 1
نضيف للدقيق كل المكونات ماعدا الزبدة واللبن ونقلب المكونات مع بعض، نضيف الزبدة ونقلب، نضيف اللبن بالتدريج مع العجن لحد ما العجينة تكون طرية وملمسها ناعم، نغطى العجين ونتركه من ربع لنص ساعة يستريح
- 2
ندهن صوانى الخبز زيت خفيف، نشكل العجين شكل القرص والقراقيش ونرصه فى الصوانى ونخلى بالنا انه لسه هيخمر فنسيب مسافه بسيطه بين القرص والقراقيش كمان مانخلهاش سميكه اوى عشان لما تخمر ما تبقاش مقلبظه اوى، الافضل يكون الصينيه اما قرص او قراقيش عشان يكون السوا واحد
- 3
بعد ما نخلص تشكيل القرص والقراقيش نغطى الصوانى ونسبها تخمر افتكر ماما وجدتى زمان كانوا يسهروا بالليل يعملوا القرص والقراقيش فى الشتا ويسيبوها بالليل تخمر ويصحوا بدرى يخبزوها عشان نفطر بيها. نسخن الفرن حرارة وسط ونسبها لحد ما تاخد لون وردى فاتح ج
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



التعليقات (6)