كب كيك 👌 وعلى طريقتي بجد 😍
الخطوات
- 1
نسخن الفرن على درجة حرارة 160 مدة ربع ساعة على الأقل قبل التحضير
- 2
نضرب البيض مع الفانيليا والسكر مدة 5 دقايق بالمضرب الكهربائي
- 3
ننزل على الخليط بالحليب والزبدة او الزيت ونضرب كمان 5 دقايق
- 4
نخلط الدقيق والبيكينج بودر وننزل بيهم على دفعات ونخلطهم كويس جدا
- 5
ممكن نضيف معلقة صغيرة كاكاو خام على نصف الخليط زي ما عملت
- 6
في قالب الكب كيك او قوالب عادية حسب رغبتكم ندهنها بمادة دهنية
- 7
ننزل بالخليط.. ونسوي القالب في حمام ماء دافي بصينية او صاج فيه
- 8
نسيبه في الفرن على درجة حرارة 160 مدة 15 - 20 دقيقة
- 9
لما يبرد نقدمه مع مربى او صوص او سكر ناعم وبألف هنا 👨🍳😋
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/13693173







التعليقات