خلية النحل بالعسل والشوكولاتة
الخطوات
- 1
نخلط الخميرة مع السكر والماء الدافي ونسيبهم 10 دقايق
- 2
نخلط الدقيق مع الملح البيكنج بودر والزيت واللبن ونخلطهم عشوائي دقيقتين
- 3
ننزل عليهم بخليط الخميرة ونعجن كويس جدا
- 4
نترك العجين ساعة لحد ما يختمر بعدها نقطعها قطع في شكل كور ونرصها في الصينية ونتركها ربع ساعة تستريح
- 5
ممكن نحشي الكور بقطع شوكولاتة / جبن موزاريلا / مربى قطع / جبن شيدر او سادة وده حسب رغبتكم
- 6
في وصفتنا دي انا حشيتهم قطع شوكولاتة وجبن موزاريلا ومربى توت قطع
- 7
ندهن الوش بالسمسم او حبة البركة وبيضة عليها معلقة كبيرة زيت وملعقتين جبنة كريمي او كريمة طبخ او حليب عادي ومعلقة سكر او رشة فانيليا
- 8
نكون مشغلين الفرن على أعلى حرارة لمدة ربع ساعة قبل التحضير
- 9
ندخل الصينية في الفرن درجة حرارة 180 لمدة 20 - 25 دقيقة وممكن نشغل الشواية تاخد وش بني فاتح وبعد التسوية ندهن الوش بالعسل الأبيض او صوص الشوكولاته حسب المتاح ورغبتكم وبألف هنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها






التعليقات (2)