الخطوات
- 1
نضع الزبدة و السكر نضربهم بالمضرب الكهربائي حتى يصبح الخليط كريمي ثم نضيف البيضه و الفانيليا و رشة الملح
- 2
ثم نضيف الدقيق و نخلط كل المكونات مع بعض باليد او بالسباتيولا ثم ندخل العجينة الثلاجه ترتاح قليلا حتى يمكن تشكيلها
- 3
نخرج العجينه و نبدأ نفردها يفضل نقطع كيس او نايلون من فوق و تحت العجينه و نفردها بسمك حوالي نص سنتي او زي متحبي سمكها لانها مش بتزيد ولا بتكش ساعة الخبز
- 4
بعد منشكلها ندخلها الفرن على درجة حرارة ١٨٠ رف وسطاني لو الفرن حامي ممكن نقلل درجة الحراره بيقعد حوالي ١٠ ل ١٥ دقيقه بس نتابعه لحد متحسي انه احمر
- 5
بعد منخرجه نسيبه يهدا و يبرد و بعدين نزينه لانه لو زيناه سخن ممكن يتفتت و الحشوة تسيح
- 6
نحشيه مربى او شيكولاته خام او نوتيلا و نزينه من برا بشيكولاتة غامقه او بيضا و فارماسيل و ممكن نحشيه زبدة لوتس بيبقى عظيم جدا و بالهنا و الشفا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (2)