القرص الناشفه والطريه / البكاكين

احلى قرص ديه ولاايه😄
لو عندك شويه لبن قطع او راب تعالي اقولك على احسن طريقة تستخدميه فيها قرص ناشفه وطريه بنفس الوقت 😉
#Mame_Shef
#الشيف_الذهبي
#إطبخها_لا_ترميها
القرص الناشفه والطريه / البكاكين
احلى قرص ديه ولاايه😄
لو عندك شويه لبن قطع او راب تعالي اقولك على احسن طريقة تستخدميه فيها قرص ناشفه وطريه بنفس الوقت 😉
#Mame_Shef
#الشيف_الذهبي
#إطبخها_لا_ترميها
الخطوات
- 1
في برطمان نخلط الخميره مع م ك سكر وربع كوب لبن دافئ ونغطيها ونتركها تتفاعل وتعلى بالبرطمان.
- 2
نخلط باقي المقادير الجافه في وعاء للعجن ثم نضيف خليط الخميره بعد مخمرة بالبرطمان ونعجن.
- 3
نضيف السمن ونعجن بباقي اللبن الرايب الى ان نحصل على عجينة متجانسة ملساء ثم نغطيها ترتاح(لغايه متروقي مكانك 😉).
- 4
نشكل العجين الى كرات صغيرة ثم الى اقراص ونضعها على اي سطح جاف ونغطيها ونتركها لتختمر وتعلى ساعه تقريبا بمكان دافئ ممكن تشغلي الدفايه جمبها لتسريع التخمير.
- 5
نسخن الفرن فوق وتحت معا اكبر من ٢٠٠ د
نرص الاقراص في صينية بعد ثقبها بالشوكه والصينية تكون ممسوحه بمنديل مبلل بنقطه زيت فقط اول مره فقط. - 6
ونتركها بالرف الاول فوق الشبكه لتاخذ لون من اسفل ثم من اعلى خفيف ونخرجها على منشفه لتبرد تماما ثم تحفظ في اكياس بالثلاجه 🤗🤗🤗
- 7
🤗 خلي بالك مبتخدش وقت بالفرن تقريبا خمس دقائق.
👈 لو عوزها ناشفه بتسبيها تبرد تماما بالهواء اما الطريه يدوب تهدا وتعبيها بالاكياس.
👈 عموما لما تستخدميها ممكن تسخنيها بالفرن ثواني بتبقى طريه كانك لسه عملاها ويسلام لو حطيتي عليها جبنه رومي وتسخنيها معاها 😋😋😋 وبالف هنا لا تنسونا بالدعاء 😍
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



التعليقات