الكشك الصعيدى 🔥 ورحلتنا في المطبخ المصري بعد الفتح العربي🕌

#كشك_صعيدى اتكلمنا قبل كداعن تاريخ المطخ المصري في عصرالفراعنه وفي العصراليونانى الرومانى.انهارده هنتكلم عن المطبخ المصري بعد الفتح العربي.يقال ان الجنود اللي دخلوا مصر كانوا منبهرين بتنوع نظامها الغذائى ودا طبعاً لانهم كانوا بيقارنوه بالنظام البدوى البسيط اللي كانو متعودين عليه.وبعد دخول العرب حكم مصرمجموعة من الدول والخلفاء مفيش اي حد تعرض للجوع او الخوف على قوت يومه في عهدهم ماعدا في فترة المجاعة.مثلااحمد بن طولون كان مشهوربتدينه وكرمه وكان من ضمن العادات الحريص عليها توزيع وجبات في اوانى فخارية يوميا على العامة.لكن في عهدحفيده خمارويه اللي اشتهر بالبذخ االشديد كان طباخين الحرامليك بيقوموا ببيع الفائض من مطبخ الحرامليك على باب القصر ,لانهم كانوا بيعملوا كميات اكل كبيرة,ومن هنا بدء المصريين يتعودوا على فكرةالاكل السريع والجاهز.وبعد الدولة الطولونية بدئت الدولة الفاطمية اللي معروفه ببذخها المبلاغ فيه . الفاطميين اسسوا القاهرة وبدء يتوافدعليها الناس من جميع الاعراق والبلاد ودا طبعاً زود التنوع الغذائى فيها.وكان من تقاليد الفاطميين توزيع الطعام على العامة واقامة الحفلات المليئه بالاطعمه حتى انه بيقال انهم كانوا بيرصوا الاطباق فوق بعض لحد ما توصل لطول الانسان.كمان من عاداتهم بالذات في المناسبات الدينية عمل قصرين من السكر ووضعهم امام قصر الحاكم وتزيينهم بتماثيل من السكرومن هنا غالبا جت فكرة عروسةالمولد في المولد النبوى .
بعد الدولة الفاطمية بدءت الدولة الايوبية اللي تميزت بالتشدد فطبعا معجبهاش الحال اللي كان موجود في الدولة الفاطمية ,فطردوا اشهرطباخات القصر.الطباخات الشهيرات بعد طردهم قاموا بفتح مطاعم خاصة بيهم في القاهرة ,خصوصا ان الناس كانت اتعودت على الاكل اللذيذ السريع
الكشك الصعيدى 🔥 ورحلتنا في المطبخ المصري بعد الفتح العربي🕌
#كشك_صعيدى اتكلمنا قبل كداعن تاريخ المطخ المصري في عصرالفراعنه وفي العصراليونانى الرومانى.انهارده هنتكلم عن المطبخ المصري بعد الفتح العربي.يقال ان الجنود اللي دخلوا مصر كانوا منبهرين بتنوع نظامها الغذائى ودا طبعاً لانهم كانوا بيقارنوه بالنظام البدوى البسيط اللي كانو متعودين عليه.وبعد دخول العرب حكم مصرمجموعة من الدول والخلفاء مفيش اي حد تعرض للجوع او الخوف على قوت يومه في عهدهم ماعدا في فترة المجاعة.مثلااحمد بن طولون كان مشهوربتدينه وكرمه وكان من ضمن العادات الحريص عليها توزيع وجبات في اوانى فخارية يوميا على العامة.لكن في عهدحفيده خمارويه اللي اشتهر بالبذخ االشديد كان طباخين الحرامليك بيقوموا ببيع الفائض من مطبخ الحرامليك على باب القصر ,لانهم كانوا بيعملوا كميات اكل كبيرة,ومن هنا بدء المصريين يتعودوا على فكرةالاكل السريع والجاهز.وبعد الدولة الطولونية بدئت الدولة الفاطمية اللي معروفه ببذخها المبلاغ فيه . الفاطميين اسسوا القاهرة وبدء يتوافدعليها الناس من جميع الاعراق والبلاد ودا طبعاً زود التنوع الغذائى فيها.وكان من تقاليد الفاطميين توزيع الطعام على العامة واقامة الحفلات المليئه بالاطعمه حتى انه بيقال انهم كانوا بيرصوا الاطباق فوق بعض لحد ما توصل لطول الانسان.كمان من عاداتهم بالذات في المناسبات الدينية عمل قصرين من السكر ووضعهم امام قصر الحاكم وتزيينهم بتماثيل من السكرومن هنا غالبا جت فكرة عروسةالمولد في المولد النبوى .
بعد الدولة الفاطمية بدءت الدولة الايوبية اللي تميزت بالتشدد فطبعا معجبهاش الحال اللي كان موجود في الدولة الفاطمية ,فطردوا اشهرطباخات القصر.الطباخات الشهيرات بعد طردهم قاموا بفتح مطاعم خاصة بيهم في القاهرة ,خصوصا ان الناس كانت اتعودت على الاكل اللذيذ السريع
الخطوات
- 1
ننقع كرات الكشك في شوربة مغليه حوالي نص ساعة هنلاقى الكرات بدت تفك وتدوب في الشوربة, ولان كرات الكشك هي خليط من القمح اللي متخمرفى اللبن الرايب فطعمها فيه مذاذة, اذا بتحبوا طعم مذاذة اللبن الرايب, انقعواكرات الكشك في كمية شوربه معقولة وزودوها واحده واحده بحيث تفك الكرات وتطريها فقط,لكن لو حابين تقللوا المذاذه ننقعها في كمية كبيرة شوربة او ماء مغلي ونصفيها بعد كدا عند الاستخدام
- 2
في الحله بتاعتنا نسخن الزيت والزبده ونشوح الثوم من غير ما لونه يتغير بس يطلع ريحته الحلوة
نضيف معلقتين كبار من البصل المقرمش ونقلب ونضيف اللبن - 3
نضيف كرات الكشك اللي نقعناها ونفضل نقلب على نارهادية حوالي 10 دقائق
هنلاقى الكشك بيتقل وقتها ازود شوربة عشان اوصل لقوام كريمي لانه لما يبرد هيجمد اكتر زي كدا البشاميل والرز بلبن - 4
طيب لو قلبنا ولقينا الكشك خفيف يبقى هحتاج ملعقة الدقيق ندوبها في لبن او شوربه باردين وننزلها في الخليط بتاعنا ونقلب هيتقل القوام
بس كدا, نغرف الكشك ونزينه بالبصل المقرمش - 5
هحتاج زيت غزير لكن مش عايزينه سخن اوي يادوب يكون حرارته بادىء يسخن عشان البص يقرمش
- 6
هنزل البصل ومش هقلب خالص غير لما البصل في الاطراف يبدء ياخذ اللون الذهبي المحمر نبدأ وقتها نقلب بحرص لحد ما كل البصل ياخذ نفس اللون,نشيل البصل من الزيت على مناديل المطبخ
- 7
البصل المقرمش
- 8
نقطع البصل جوليان شرايح ونفصلها من بعض
انا عملت 3 بصلات كبار
كل بصله كبيرة بنحتاج ليها ملعقة نشا كبيرة
نأخذ نص كمية النشا ونقلبها مع البصل كويس وبعدين نضيف باقي النشا ونقلب بحيث يتغلف البصل تماما بالنشا
من الأكثر بحثًا في
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (3)