اسباجتى مفيش اجمل من كده 😉🥰
الخطوات
- 1
حلة بها الماء المغلى على نار متوسطة ننزل عليه بالمكرونة بعد تقسيمها لنصفين نتركها على نار متوسطة مع التقليب من حين لآخر حتى النضج (8 :10 دقائق) وترفع من ع النار وتصفى
- 2
فى طاسة عميقة نضع الزيت يسخن نضيف البصل مع التقليب حتى اللون الذهبى ثم نضيف الثوم مع التقليب ثم الفلفل مع التقليب قليلا ثم نضيف عصير الطماطم والصلصة و التوابل ونص كوب ماء مع التقليب ونغطيه ويترك على نار هادئة لمدة عشر دقائق مع التقليب من حين لآخر
- 3
نضع الصلصة على المكرونة بعد تصفيتها من الماء مباشرة مع التقليب وكده تكون جاهزة بالهنا والشفا 😉
- 4
ملحوظة... امتى ننزل ماية على المكرونة بعد السلق وامتى لا ؟ لو هتصفى المكرونة من ماية السلق وهتنزلى بيها ع الصلصة على طول فى الحالة دية متنزليش عليها ماية عادية.. أما لو لسة هتجهزى الصلصة وهتسيبى المكرونة شوية بعد سلقها فى الحالة ديه لازم تنزلى عليها ماية عادية وتصفيها وضيفى عليها معلقتين زيت وقلبيها عشان متعجنش منك أما تحطيها ع الصلصة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (3)