الخطوات
- 1
في طبق هنحط الدقيق الاسبونج والبيض والمحسن الجل ونص كوب الماء والفانيليا ونضربهم جامد بالمضرب الكهرباء لمده 10دقايق ولازم يكون الفرن سخن من قبل التحضير
- 2
هنجيب صنيه مقاس 28او حله لو مش متوفر صينيه تورته وهنحط فيها ورق الزبده ف القاعده والجناب وندهن بزيت او بسمنه علي الورق
- 3
وبعد الدهن هنحط الخليط في الصينيه وندخله الفرن علي درجه حراره180 ونتركه لمده45دقيقه
- 4
اول ماتخرج من الفرن هنطلعها من صينيه ونشيل الورق من عليها ونتركه تبرد تمامآ وبعد ماتبرد هنقطعها 3طبقات او 4طبقات حسب رغبتك
- 5
هنحضر الكريم شانتيه وكوب ونص ماء وكوب سكر ونخفقهم كويس بالمضرب الكهراباء
- 6
في صينيه التقديم هتحطي شويه كريمه ف القاعده عشان تسبتي التورته وتحطي اول طبقه وعليها كميه من كريمه وتاني طبقه وعليها كميه من كريمه لحد ماطبقات تخلص وتبتدي تزيني بالقرطاس والحلويات
- 7
كده شكلها ف الاخر
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها






التعليقات (4)