كعك العيد
ماما علمتني كل حاجه 🥰
الخطوات
- 1
في وعاء نضع كل المواد الجافه ونقلبهم جيدا ونضيف السمنه ونبس فيهم جيدا لمده عشر دقائق
- 2
وبعد ذلك نضيف الماء والحليب ونلم العجينه ونغطيها ونسيبها نصف ساعه
- 3
نشكل العجينه علي هيئه كور صغيره حجم كل كوره حوالي ٣٠ جرام ونفردها ونحشيها ملبن (حلقوم)
- 4
ونضعها في صنيه ونضغط عليها ببصامه الكعك
- 5
ندخلها فرن سخن ١٩٠ لمده ١٥ دقيقه
- 6
بعد مايبرد نضيف السكر البودره وبالهنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/15228562




التعليقات