تورته
بحب الطبخ والرسم كمان فطلع مني التحفه دي 😍
الخطوات
- 1
اضرب الدقيق مع البيض والماء والخل والفانيلا بالمضرب الكهربائي لمده ١٠ دقائق
- 2
في قالب مقاس ٢٤ اصب الخليط على ورق الزبده ويخبز في الفرن لمدة ٣٥ دقيقه والفرن يكون شغال قبل ب١٠ دقائق
- 3
بعد خبز الكيك اسيبها ترتاح لمده ٦ ساعات على الاقل وابدا بتقسيم الكيك الى ٣ طبقات وابدا بالتزيين
- 4
ابدا بأول طبقه ارش عليها شربات خفيف واضيف كميه من الكريم شانتيه وابدا بتكرار الخطوه لحد مااخلص ال ٣ طبقات
- 5
أضعها في الثلاجه ساعة وابدا في التغليف الخارجي
- 6
اجلس التورته بالكريمه بطريقه متساويه كريمه بيضه وابدا بعمل ورود بسيطه على حواف التورته
- 7
ومن الداخل الون كميه بسيطه من الكريمه البيضا بلون احمر وابدا برسم قلب في الداخل بس شكل تحبو
- 8
اجيب شريط ستان اعملي بي فيونكة واضعها في وسط التورته
- 9
طريقة عمل الكريم شانتيه لكل كوب كريم شانتيه كوب من الحليب المثلج ويخفق جيداً حتى ظهور القوام المناسب
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها





التعليقات