البشاميل على البارد🌬️وبمعلقة سمنة واحدة☝️وهينجح معاكي من اول مرة💪

طبعاً كلنا بنحب البشاميل لأنها بتدخل في اكلات كتير زي طبعاً المكرونة🍝 والبطاطس🥔.. والكوسة.. بس في ناس كتير بتخاف تعملها زيي كده😁 عشان ممكن تكلكع او الدقيق مايستويش او يتلسع.. بس انسوااا الكلام ده🤚... ده كان زماان قووي🤫.. وكمان مش هنحط دهون كتير🥃.. وكمان بالطريقة دي هتنجح معاكي من اول مرة ان شاء الله من غير ولا غلطة 💪وهتبقى شطوورة 😍😍
#تحدي_الشيف_الذهبي
#الشيف_الذهبي
#البشاميل_عالبارد
#كوكينا_cookina
#eman_magdy
البشاميل على البارد🌬️وبمعلقة سمنة واحدة☝️وهينجح معاكي من اول مرة💪
طبعاً كلنا بنحب البشاميل لأنها بتدخل في اكلات كتير زي طبعاً المكرونة🍝 والبطاطس🥔.. والكوسة.. بس في ناس كتير بتخاف تعملها زيي كده😁 عشان ممكن تكلكع او الدقيق مايستويش او يتلسع.. بس انسوااا الكلام ده🤚... ده كان زماان قووي🤫.. وكمان مش هنحط دهون كتير🥃.. وكمان بالطريقة دي هتنجح معاكي من اول مرة ان شاء الله من غير ولا غلطة 💪وهتبقى شطوورة 😍😍
#تحدي_الشيف_الذهبي
#الشيف_الذهبي
#البشاميل_عالبارد
#كوكينا_cookina
#eman_magdy
الخطوات
- 1
اول حاجة هنحط اللبن الأبيض اللي زي قلبكوا💟
- 2
وبعد كده الشوربة🥃
- 3
والدقيق🍚
- 4
والملح🍚 والفلفل الأسود
- 5
وهنقلب🔃 كل ده على البارد❄️
- 6
وانا هنا ضربتها بالهاند بليندر وممكن في الخلاط وممكن بالمضرب السلك.. المهم تضربوها وتعذبوها وتدوها علقة ساخنة وخلاص 🤣🤣 بس الأفضل تضربوها في الخلاط عشان يسهل عليكي الدنيا وتضمني ان مايبقاش فيه كلكعة او شخلعة 😂واحنا الصراحة مش ناقصين كلاكيع وعُقّد في عيشتنا اكتر من كده 😂😂
- 7
وهنحطه على النار🔥 وهنفضل نقلب نقلب نقلب إلخ إلخ باستمرار🔃🔃 لحد لما تدوووخ ويغمن عليها 🤕😂
- 8
واول مايسخن هنضيف مرقة خضار او دجاج او اي حيوان مش فارقة كله مش هيبان في الطعم 😂😂 وممكن تضيفي اي نوع جبن ممكن تحطي قطعة الجبنة دى👈🧀 بتاعت ثوم وجيري 🤣🤣
- 9
وهنحط ملعقة السمنة او الزبدة وهي دي المادة الدهنية اللي هنحطها بس✋💪 وممكن تحطي اخرك معلقتين وهتبقى زي الفل✋بلاش دهون عشان صحتنا بقى 😁
- 10
وهنفضل نكمل تقليب🔃 لحد لما الزبدة تسيح هي والمرقة
- 11
لحد لما نوصل للقوام التقيل والدقيق يستوي.. وهنعرف انه استوى ازاي🤔 هتلاقيه عمل فقافيع بالشكل ده او بقللة بووق بووق بوووق ايوة زي الصوت ده بالظبط 😂😂
- 12
وده الشكل النهائي وبالهنا والشفا على قلبكوا الجميل🌹💖 عايزة اقولكوا مافيش فرق نهائي في الطعم عن الطريقة دي والطريقة العادية.. بالعكس الطريقة دي احسن بكتير🤩🤩 عشان مافيهاش نسبة دهون كتير..🥃 ولا هتخافي ان الدقيق🍚 يكلكع منك أو يتلسع او مايستويش
- 13
ودي قناتي المتواضعة عاليوتيوب بتمنى تنوروني وهتلاقوني واقفة على باب القناة بفتحلكوا بنفسي يالا انجزوا بقى عشان رجلي وجعتني من الوقفة🤣🤣🤣🤣🤣🤣
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها

















التعليقات