فطيرة الكمثرى pear pie 🥧🍐

من كتر حبي في الوصفة دي ممكن اعملها كل يوم من سهولتها وحلاوتها وريحتها اللي بتملى البيت وبعد ما جربت طرق كتير جداً ليها جيبالكم خلاصة خبرتي في عمايلها وكمان ازاي تعمليها اقتصادية بمكونات كلها متوفرة في بيتك
فطيرة الكمثرى pear pie 🥧🍐
من كتر حبي في الوصفة دي ممكن اعملها كل يوم من سهولتها وحلاوتها وريحتها اللي بتملى البيت وبعد ما جربت طرق كتير جداً ليها جيبالكم خلاصة خبرتي في عمايلها وكمان ازاي تعمليها اقتصادية بمكونات كلها متوفرة في بيتك
الخطوات
- 1
هنقشر الكمثري ونشيل الجزء اللي فيه البذر ونقطعها شرايح او مكعبات صغيرة زي ما تحبي
- 2
هنحطها في طاسة او حلة صغيرة ونضيف عليها السكر والقرفة ونقلبها ونرفعها على النار ١٠ دقائق لحد ما تستوي ويكون فيها صوص خفيف كدا (في الاول النار تكون عالية ولما تبدأ تنزل مية وتغلي هنهدي النار ونسيبها تستوي عشان متتحرقش)
- 3
في بولة هننخل الدقيق ونضيف عليه السمنة ونخلط كويس لحد ما كل الدقيق يتشرب السمنة وبعدين نضيف السكر ونخلط لحد ما يتجانس الخليط وبعدين اخر حاجة البيضة والفانيليا ونقلب كويس لحد ما كله يختلط ببعضه وتطلع معانا عجينة مبتلزقش في الايد ومفرولة شوية مش متماسكة هي كدا تمام هنلمها على بعض ونغطيها باسترتش وترتاح لحد ما نسخن الفرن
- 4
هنقسم العجينة جزئين واحد فيهم اكبر من التاني بشوية عشان يبقى عندنا القاعدة والوش
- 5
هنجيب صينية مقاس ٣٠ حرفها خفيف زي صواني البيتزا والبسبوسة وهنمسحها مسحة سمنة خفيفة ونحط فيها الجزء الكبير من العجينة وهنفرده جوا الصينية ونعمله حرف عالي شوية زي التارت كدا ونساوي الحرف كويس ونحط جواها الحشو ونوزعه على الصينية وبعدين على ورقة زبدة هنفرد الجزء التاني من العجينة دايرة بحجم الصينية
- 6
هنأخذ ورقة الزبدة بالعجينة اللي عليها ونقلبها على وجه الصينية بحيث العجينة تبقي تحت والورقة فوق ونحاول نسحب الورقة بالراحة خالص من فوق العجينة عشان متتقطعش مننا وبعد ما نزلنا العجينة كلها عالصنية لو اتقطعت منك بسيط مش مشكلة هتحاولي تساويها بالراحة زي في الصورة كدا هنساويها مع الاطراف ونضغط بالراحة عشان نلزق الطرفين ببعض
- 7
اخر خطوة بقي وهي التزيين هنجيب شوكة ونضغط بيها على الاطراف هتعمل معاكي الخطوط الرفيعة دي وبالسكينة هنقطع **اول طبقة بس** اوعي توصلي لطبقة العجين اللي تحت احنا عايزين نعمل فتحات تخرج البخار عشان الجزء اللي تحت يستوي وميعجنش لكن احنا مش بنقطعها زي الجلاش ابدا هنعمل بس خطوط بالشكل اللي تحبيه ودا شكله النهائي قبل ما تدخل الفرن
- 8
هندخلها فرن سخن على حرارة متوسطة الي عالية زي الكيكة هتاخد حوالى نص ساعة ولما تحمر من تحت والجناب ولعي الشواية ٥ دقائق تأخذ لون من فوق وتطلع من الفرن متقطعيهاش ابدااا الا لما تبرد ويفضل تدخل الثلاجة ساعة كمان بعد ما تبرد عشان تكون متماسكة ومتفترفتش منك
من الأكثر بحثًا في
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها














التعليقات