لانشون بالخضار وارز بعدس اصفر وشيبسي وعصير مانجو

وجبة خفيفة بين الفطار والغذاء حبيت اشارك معاكم
لانشون بالخضار وارز بعدس اصفر وشيبسي وعصير مانجو
وجبة خفيفة بين الفطار والغذاء حبيت اشارك معاكم
الخطوات
- 1
لتحضير الشيبسي نقشرها ونغسلها كويس ونقطعها بمكنة الشيبسي شرائح رفيعة أو بمممن بمقشرة الشيبسي
- 2
ننقعها في معلقتين طعم كاتشب أو حسب الطعم اللي احنا عايزينه ونحط معاهم ملح ومياه بتاع ربع كباية ونسبهم نص ساعة
- 3
في نفس الوقت لتحضير اللانشون نحط شرائح اللانشون في طاسة مدهونة بمعلقة زيت زيتون ونقلب
- 4
نغسل الخضار الطماطم والفلفل وممكن نضيف بقدونس لو حابين وننقعهم في مياه وخل خمس دقائق وبعدين تخرجهم من المياه والخل ونغسلهم كويس وبعد كدة نقطعهم قطع صغيرة
- 5
نضيف الخضار على اللانشون اللي تم تشويحه في الزيت الزيتون ونشوح كويس ونضيف لهم نص ملعقة ملح ونص ملعقة فلفل ونص ملعقة توابل فراخ ونص ملعقة كركم ونص ملعقة كاري ونضيف مياه ونسبهم يستوي
- 6
نطفي النار وتبقي بالمنظر ده
- 7
في حلة نشوح بصلة مفرومة في كبة دقتين وبعدين نحط لها كمية الارز ومياه مغلية وملح وفلفل ونسيبهم يستوي ونقفل الحلة ونسيبها ربع ساعة على نار هادئة وبعدين نطفي النار
- 8
العصير هنخلي المانجة من البذرة والافضل تكون مجمدة من الفريزر علشان يبقى اسهل وبعد كدة نحطها في الخلاط ونضيف لها مياه ساقعة وسكر ونشغل الخلاط ونطفي كل دقيقتين تقريبا لحد ما تتعمل
- 9
هنصفي البطاطس من المياه وبعد كدة نحمر شرائح البطاطس في زيت تحمير ونقدمها بالشكل ده وبالهنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها








التعليقات