الخطوات
- 1
الكيك:في الخلاط نخليط الزيت والسمن والسكر والبيض والفانيليا والحليب ثم ننزل بيه علي الدقيق المنخول والبيكنج بودر ونقلبها ببعض حتي يختفي الدقيق وفي صينية مدهونه سمن ننزل بنصف كميه الكيك
- 2
ثم نأخذ الكاكاو والقرفه ونقلبها ببعض وناخذ نصف الكميه نرشها بمصفي علي الكيك ثم ننزل بباقي كميه الكيك
- 3
ثم نقلب كميه القرفه والكاكاو بمعلقه سمن سايحه ثم ننزل بيها في أماكن بعيده عن بعضها وبالخله نعمل دواير كده يعني تقليد لقطع السينابون ثم ندخلها فرن مسخن مسبقا علي درجه حراره ١٨٠ في الرف الأوسط حتي تمام التسويه
- 4
الصوص:نخلط كل مكونات الصوص ببعضها ثم ننزل بالصور علي الكيك فور خروجها من الفرن ونسيبها تبرد تماما ثم تقطع وتقدم وبالهنا
- 5
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/24869501















التعليقات