بالمية💦آيس كريم🧁بطعم الشيكولاتة🍫بدون حليب❌ولا زبادي❌ولا شيكولاتة

النهارده جايبالكم وصفة آيس كريم شوكولاتة…بطعم الشيكولاتة بس من غير شوكولاتة!
آه والله زي ما سمعتوا… مفيش لا لبن، ولا زبادي، ولا شوكولاتة…
بس الطعم؟ تحفة! شوف بنفسك."وبعد كده جرب واحكم ومستنية رايكوا💪
#بوفيه_الصيف
#ايس_كريم
#ايس_كريم _بدون_حليب
#cookina_كوكينا
#eman_magdy
بالمية💦آيس كريم🧁بطعم الشيكولاتة🍫بدون حليب❌ولا زبادي❌ولا شيكولاتة
النهارده جايبالكم وصفة آيس كريم شوكولاتة…بطعم الشيكولاتة بس من غير شوكولاتة!
آه والله زي ما سمعتوا… مفيش لا لبن، ولا زبادي، ولا شوكولاتة…
بس الطعم؟ تحفة! شوف بنفسك."وبعد كده جرب واحكم ومستنية رايكوا💪
#بوفيه_الصيف
#ايس_كريم
#ايس_كريم _بدون_حليب
#cookina_كوكينا
#eman_magdy
الخطوات
- 1
هنجيب طاسة غويطة او حلة ونحط المية
- 2
والسكر اللي زيكوا😊
- 3
والكاكاو لو خام... زودوا بدل معلقتين سكر 4 معالق كبار
- 4
واللبن البودر
- 5
ونقلب عالبارد
- 6
ونرفعهم عالنار لحد لما يدوبوا ويسخنوا
- 7
ونضيف النشا
- 8
ونقلب لحد لما القوام يتقل
- 9
واول مايغلي غلوة نطفي عليه
- 10
ونضيف الفانيليا.. الافضل نضيف الفانيليا في الاخر عشان نضمن انها ماتعملش مرارة وريحتها وطعمها بتبقي اقوي
- 11
وهنسيبها تبرد وندخلها التلاجة.. وكده طلعت من التلاجة
- 12
ونطلعها هتلاقوها شبه المهلبية بس قوامها خفيف شوية.. ونحطها في الكبة او الخلاط عادي
- 13
ونضيف نص كوب الكريم شانتيه
- 14
ونضرب كويس جدا هتلاقوا القوام كريمي وناااعم جداااا
- 15
وهنحطها في العلبة ونقفل عليها وندخلها في الفريزر لحد لما تجمد وتبقي سقعانة🥶
- 16
ونطلعها هتلاقوها متجمدة قوي هنسيها شوية عالرخامة عشان لما نيجي نطلعها تطلع بسهولة وتبقي شبه الكريمي كده
- 17
وكده بعد ماهديت اعصابها وعرفنا نطلعها 😂
- 18
حطيتها في بولة آيس كريم او حطيها في اي طبق.. وزينتها بصوص الشيكولاتة والفرماسيل وممكن تضيفي صوص كراميل او فراولة او سوداني مجروش او تاكلوها سادة هي حلوة بدون اضافات عشان انا اللي عملاها طبعا 🤗😂
- 19
ودي شكلها من جوة.. تتحفة وقوامها كريمي وناعم😋
- 20
وده الشكل النهائي بجد تحفة ولازم تجربوها هتعجبكوا جدا وتعتبر اقتصادية وهتكفي اسرتكوا.. وبالهنا والشفا علي قلبكوا الجميل🌹🌹😊
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



























التعليقات (6)