كيك الشاي

Roaa Marzouk @cook_9854800
كيكة الناس المستعجلين اللي عايزين حاجة سريعة يحلوا بيها وسط يوم مليان شغل 😇
كيك الشاي
كيكة الناس المستعجلين اللي عايزين حاجة سريعة يحلوا بيها وسط يوم مليان شغل 😇
الخطوات
- 1
بنحط زيت أو سمن في القالب وشوية دقيق
- 2
سخني الفرن على ١٨٠ °
- 3
نحط السكر مع الزيت والبيض مع الڤانيليا وبالتدريج نحط الدقيق ونضرب
- 4
بعد ما يتضرب بالمضرب ويتمزج السائل نحطه فالقاب ويستوي على فرن ١٨٠°
- 5
تتحط في الفرن من نص ساعة لساعة الا ربع
- 6
حطي السكينة عشان تعرفي سواها ولو طلعت نضيفة من الكيكة من غير زوائد يبقى استوت
- 7
تتقدم مع شاي وبالهنا والشفا 🤷🏻
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/5448746



التعليقات