الخطوات
- 1
ننخل الدقيق في طبق العجن ونضع الملح وننزل بالزبده تكون سايحه بس مش ساخنه ومانحطش كتير زبدة لحد ما الدقيق كله يتجانس مع الزبده
- 2
بعدين انزل بالمياه واحدة واحدة لحد ما تتكون عجينه طريه مابتلزقش في الايد
- 3
اشيلها في مكان دافي نص ساعة ترتاح.. وبعدين اقطعها كور حوالي عشرة أو على حسب ما تحبي. واسيبها في مكان دافي 10 دقائق
- 4
بعدين اطلعها وافردها بالنشا لحد ما تبقي رقيقه جداً..... واحطها بعد الفرد في الثلاجه لمدة ساعة ونص
- 5
بعدين اطلعها وافردها كلها مع بعض بالنشا.. وبكده احصل كمان على عجينه جلاش..... واستخدمها بقى. بالف هناا
- 6
اللهم إنا نسألك زيادة في الأيمان. وبركة في العمر.. وصحة في الجسد.. وسعة في الرزق.. وتوبة قبل الموت.. وشهادة عند الموت.. ومغفرة بعد الموت.. وعفواً عند الحساب... وأماناً من العذاب.. ونصيباً من الجنة.. وارزقنا النظر إلى وجهك الكريم.. اللهم آمين وصل اللهم وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ❤️❤️❤️
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (13)