الخطوات
- 1
اول حاجه هنختبر الخميره هنضيف ربع كوب من اللبن الدافئ ومعلقه الخميره (باكو صغير) ومعلقه كبيره من السكر من الكميه المحدده ونمزجهم بالمعلقه ونغطيهم لمده من 5 ل 10 دقائق لو لقينا الحجم اتضاغف وكونت رغوه كتير كدا احنا تمام نشتغل بيها
- 2
نضيف على الدقيق باقي السكر والملح والبيضه والزيت والفانيلا وباعدين ننزل عليهم خليط الخميره المتفاعل ونعجن ونزود لبن حسب الاحتياج لغايه ما تتكون عندي عجينه لزجه وطريه ناخدها على الرخامه
- 3
ونفضل نعجن فيها لمده 10 دقائق لغايه ماتنعم خااالص وندهن بوله كبيره زيت ونحط فيها العجينه ونغطي ببلاستيك ونسيبها تختمر لحد م يتضاعف حجمها وباعدن نقطعها بالاشكال المرغوبه
- 4
وندهن قالب ونسيبها تختمر تاني وباعدين ندهن الوجه بالخليط وندخلها فرن ساخنه مسبقا لحد ماتاخد لون
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/8273233




التعليقات (4)