لازانيا الدجاج
الخطوات
- 1
أول خطوة هنقطع الفراخ شرائح طويلة ورفيعة زي الشاورما وبعدين في طاسة علي النار فيها زيت هتنزل البصلة المفرومة ونقلب وبعدين فصوص التوم المفرومة وهننزل الفراخ عليهم وننزل كل البهارات اللي كتبناها فوق علي الفراخ ونشوحهم كويس مع بعض وهنضيف الصلصة البيوريه ونسيبها تستوي
- 2
تاني خطوة هنجهز البشاميل هنخلط الدقيق مع الزبدة علي النار واول مالزبدة تسيح مع الدقيق هننزل اللبن عليهم ولو تقل معانا قوي هنزود شوربة لغاية مالقوام يظبط معانا وهنضيف علي البشاميل ملح وفلفل اسود وجوزة الطيب
- 3
اخر خطوة هنجيب بايريكس هنضيف أول طبقة بشاميل وبعدين هنرص شرائح اللازانيا وبعدين طبقة تانية من البشاميل وبعدين شرائح لازانيا وطبقة بشاميل وبعدين هنضيف الفراخ وبعد كدة شرائح لازانيا وهكذا واخر طبقة علي البشاميل هنضيف الجبنة الشيدر المبشورة وهتدخل الفرن لغاية مالجبنة تسيح وتاخد لون دهبي زي الصورة وهنخرجها من الفرن وتقدم بألف هنا 💓
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (3)