كيكه الكريم كراميل بدون مضرب كهربائي
الخطوات
- 1
الوصفه بكل تفاصيلها في الفيديو ده https://youtu.be/JC3i6YNxXmg
- 2
نضرب الزيت و السكر مع بعد كويس جداااااا بالمضرب اليدوي لحد ماالخليط يزيد ويفتح نضيف البيض والفانيليا ونضربهم تاني كويس جداااااا وبعدين نضيف الزيت واللبن مع التقليب وبعدين ننخل الدقيق والكاكاو وبيكينج بودرة ونحطهم على الخليط ونذوب النسكافيه فالمايه الدافيه ونضيفه على الخليط ونقلب بسرعه عشان البيض ونحط تلخليط في بايركس او اي قالب متوسط وندخله على فرن ساخن جداً لحد ماتستوي
- 3
الخطوه التانيه نجهز طبقة الكريم شانتيه ونشيله في الثلاجه
- 4
الخطوه التالته طاسه على النار فيها كوب سكر يتكرمل ويأخذ لون ذهبي حلو او بني فاتح بس خلي بالكم ليتحرق ويمرر نضيف اليه كوب من اللبن ويكون ساخن افضل من البارد عشان التكتلات تفك بسرعه ومايتعبكيش واول مايغلي كويس جداااااا نضيف الزبدة ونقلبها كويس ونطفي عليه
- 5
بعد ما الكيك يبرد خالص ممكن تسقيه باللبن والنسكافيه وممكن لبن بس وممكن ماتسقيش خالص
- 6
نضيف الكريم شانتيه على الكيك وبعدين الكراميل وممكن تضيفي مكسرات مع الكراميل وتقدم بارده وبالف هنا وشفا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها





التعليقات