البوريك بالجبنة وهمم 😽😻
😻🙈
الخطوات
- 1
في طبق هنخلط الدقيق مع الملح والسكر والخميرة وقلبي وضيفي السمنة والخل وقلبي وضيفي الصلصة وقلبي وفي طبق تاني اضربي البيضة مع الفانيليا وضيفيها على خليط الدقيق وقلبي كويس اوي واعجني بالحليب شوية شوية لحد اما يتكون معاكي عجينة طرية وبتلزق شوية
- 2
اعجني في العجينة على الاقل5 دقائق وغطيها وسبيها تختمر
- 3
بعد ما العجينة نخمر افرديها وقطعيها بالكوباية دوائر زي الدوناتس كدة وكل دايرة هتجيبيها وتحطي جواها حتة من الجبنة الدومتي واقفلي عليها كويس اوي وخلصي كل الكمية بنفس الطريقه
- 4
هتجيبي صينيه مدهونه زيت وكل ما تخلصي واحده من فطائر البوريك حطها في الصينيه لحد ما تخلصي كل الكميه وتغطيها وسيبها تختمر للمره الثانيه
- 5
في طبق هتحطي مكونات دهن فطائر البوريك اللي هي اللبن البودره مع الحليب السائل مع النسكافيه مع السكر وتقلبيهم كويس اوي
- 6
بعد كده هتجيبي الصينيه اللي فيها البريك بعد ما خمرت للمره الثانيه وتدهنيها بخليط اللبن وترشي عليها رشه حبه البركه او رشة سمسم ودخليها فرن سابق التسخين على درجه حراره 180 على نار هاديه لحد ما تستوي وتأخذ لون من فوق ومن تحت
- 7
بعد ما الصنية تطلع من الفرن غطيها بفوطة لحد ما تبرد وبس كده وقدميها وبألف هناا وشفاا♥♥
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها





التعليقات (2)