كيك الحليب والكراميل
الخطوات
- 1
نحضر الكيك نضرب البيض بالمضرب الكهربائي لحد مايبقي كريمي ونضيف السكر ونكمل ضرب هنلاقي الخليط بقي فاتح
- 2
نضيف ملعقة الزيت ونخلطها بس مع الخليط من غير ضرب
- 3
ننخل الدقيق والبيكنج باودر ونضفهم تدريجيا ونقلب في اتجاه واحد لحد مالدقيق يختلط كله ونصب في قوالب صغيرة او صينيه ويدخل الفرن على 180
- 4
بعد مايستوي الكيك ويبرد نسقيه بكوبايه لبن
- 5
نجهز صوص الكراميل نكرمل السكر على النار ونضيف ملعقة الزبده ونقلب ونضيف اللبن بالتدريج عشان بيفور ونستني لحد ماكل الكتل تذوب نضيف الماء بالنشا ونقلب هنلاقيه تقل نطفي عليه
- 6
نسيبه يبرد ونضيفه فوق الكيك وندخلها الثلاجه ساعتين تتماسك
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/sa/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/9768544





التعليقات