كيكة الشوكولاته بصوص الجلاكسي
الخطوات
- 1
اول خطوة هنحط البيض مع الفانيليا والسكر ونضربهم كويس بمضرب الكهربا لغاية مالقوام يتقل ويبيض وبعدين هنزل عليه بالزبدة والزيت واللبن واكمل ضرب
- 2
تاني خطوة هخلط الدقيق والكاكاو والكيك شيف أو البيكنج باودر وعليهم ملعقة النسكافيه ورشة ملح وهخلطهك كويس مع بعض بقي كدة خليط الكيك جاهز عندي
- 3
تالت خطوة هضيف خليط الكيك للخليط الاول اللي جهزناه هتنزل خليط الكيك واحدة واحدة وبضرب بالمضرب لغاية مايندمحوا مع بعض بعد كدة هضيفلهم شوية شرائح شوكولاتة واقلبهم
- 4
رابع خطوة هندهن الصينية زيت ونبطنها بكاكاو خام وننزل خليط الكيك عليه وهندخلهم الفرن على درجة حرارة 180 ونكون مسخنين الفرن من قبلها تدخل فرن سخن بعد نصف ساعة هنفتح نختبر الكيك بخلة أو سكينة نتأكد من التسوية لو طلعت نضيفة يبقى كدة تمام
- 5
اخر خطوة هنسيب الكيك يبرد خالص وهنجهز الصوص هندفي الكريمة على النار وبعدين هرفعها من على النار انزل فيها ٤ باكيت شوكولاتة جلاكسي وتقلب كويس لغاية مايسيحوا وانزلهم على الكيكة وبألف هنا 💓
- 6
الصوص ده اختياري ممكن تعملوا كيكة الشوكولاته بس
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات