الانجلش كيك الهش جداً 😻🌹
الخطوات
- 1
في الخلاط ننزل بالبيض والفانيليا والسكر ونضرب كويس جداً الى ان يبيض الخليط وننزل بالزيت والسمنة والخل واللبن/الحليب ونضرب كويس جداً
- 2
- 3
في طبق هنخلط الدقيق مع الملح والبيكنج بودرة وننخل الخليط ده على الخليط السائل اللي فوق ده👆ونقلب بالمضرب اليدوي براحة وفي اتجاه واحد
- 4
بعد كده نقسم الدقيق نصيبن في طبقين والخطوة دي ممكن تستغني عنها نص هنحط فيه الكاكاو ولو حسيتي الخليط تقل زودي شوية حليب والنص التاني سادة زي ما هو
- 5
في صينية زي صينية التوست او اي صينية صغيرة هتدهنيها زيت ودقيق وتحطي كبشة من خليط الفانيليا وكبشة من خليط الكاكاو زي الصورة وكملي بنفس الطريقة لحد ما تخلصي الكمية
- 6
تدخل الصينية فرن سابق التسخين على نار متوسطة لحد ما تعلي وتستوي ومتفتحيش عليها قبل ½ ساعة
- 7
بس كدة وقدميها وبالف هناا وشفاااا💙🌎ااه وممكن بدل ما تقسمي الخليط نصيين تحطي الخليط فانيليا كده مره واحدة في الصينية😻🙈
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



















التعليقات