الخطوات
- 1
اعمل الشربات : اجيب حله صغيره و أحط فيها ٢ كوب سكر و كوب ماء و اول ما يغلي أحط المونه و كيس الفانليا و اقفل عليه
- 2
اجيب بوله أحط فيها الكنافه و افتفتها او اضربها في الكابه و بعدين أحط عليها كوب السمنه و نصف كوب السكر المطحون و افركها ب ايدي
- 3
اجيب صنيه صاج و ادهنها سمنه و أحط فيها الكنافه و ادخلها الفرن في الرف اللي في النص علي درجه حراره متوسطه و يكون الفرن شغال من فواق بس وكل شويه اقلب فيها لحد ما تاخد لون دهبي كلها
- 4
اجيب بوله و أحط فيها ٣ اكياس كريمه الخفض مع كوب و نصف لبن بارد و اضرب بالمضرب الكهربائي و بعدين أضيف القشطه و كوب المانجو المضروب في الخلاط مع خمس معالق سكر و اضرب تاني بالمضرب
- 5
اجيب صنيه بيركس و أحط فيها طبقه كنافه و عليها خمس معالق شربات ونصف طبقه صوص الكريمه و قطع من المانجو.... و النصف التاني أحط كوب الشكولاته وشويه بندق
- 6
الطبقة التانيه أحط باقي الكنافه و عليها صوص الكريمه و صوص مانجو من اللي مضروب في الخلاط و بعدين قطع المانجو ✋
- 7
وكده خالصنا و بألف هنا ع قلبكم يارب و رمضان كريم🌙❤️
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها








التعليقات (2)