الخطوات
- 1
العجينة هنحط نص كيلو الدقيق عليه معلقة السكر ومعلقة الملح ومعلقة الخميرة ونقلبهم كويس بعد كدة هنحط ربع كوباية الزيت ونقلبهم بالمعلقة كويس بعد كدة ننزل بالمية دافية مش سخنةحبة حبة ونعجن وحنا بنزل المية واحدة واحدة لحدمنلاقي العجينة مش بتلزق ولو لقينها بتلزق نزود بالكتير اوى معلقتين كبار دقيق بس يكون دقيق مخبوزات او الاكياس ونسيبها في الصينية ترتاح لمدة ساعة في الصيف وتتخمر في مكان دافى زى فرن البوتاجاز من غير مانشغله وفي الشتا 2.30
- 2
تانى حاجة السجق السجق الي هنخلى مية تغلى ونسقطه فيها ونطلعه عالطول ونحطه في مية ساقعة بعد كدة نقطعه حلقات
- 3
ننزل التلت بصلات في معلقة زيت سخنةوندبلهم وننزل عليهم بالسجق ونشوحهونحط معلقة الملح ونص معلقة فلفل
- 4
الصلصة معلقة الزيت السخنة ننزل بفصين التوم المفرومين ندبهم وبعدين بالطماط المتقطعة مكبات صغيرة عليهم ونسيبها تتسبك تتقل شوية
- 5
بعد كدة لما العجينة تتخمر وترتاح تفرديها بايدك او نشابة ع اد الصينية ويفضل تكون الي عندك في الصورة الرفع الي تحبيه وتفرد الصلصة ع وش الجينة وبعد كدة تنزل بالجبنة الرومى والموتزاريلا ثم السجق ثم الفلفل والطماطمثم الزيتون اخضر او اسود زى ماتحبي ثم الجبنة الموتزاريلا وتحطيها 8 دقايق ع حرارة 180 ع الشبكة الي في النص بعد كطدة تايدى الشواية 4 دقايق تحمر من الوش والموتزاريلا تسيح كويس
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات