كيكة الفانيليا
كيكة سهلة يومية تتاكل مع الشاي
الخطوات
- 1
اول حاجة بنشغل الفرن على حرارة 160 ونسيبه يسخن
وبعدين بندهن صينية مقاس 40 *25 زيت ونرشها بالدقيق - 2
في الخلاط هنضيف البيض والفانيليا والسكر واللبن ونضربهم كويس جداً وبعدين نضيف الزيت ونضربهم تاني لحد ما يمتزجوا كويس
(ممكن نستخدم المضرب الكهربائي) - 3
هنصب الخليط في بولة عميقة ونضيف عليها الدقيق ورشة الملح والبيكنج بودر ونقلبهم كويس جداً بحيث ميكونش في اي كلاكيع
بعد كدا هنصب الخليط في الصينية وندخلها الفرن رف اوسط من 20 دقيقة لنصف ساعة - 4
نختبر نضجها بخلة أسنان وبعدين نسيبها تبرد خالص ونقطعها وبألف هنا ♥️
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/16349769




التعليقات