أرز بسمتى بالفراخ فى الفرن

bassant elmasry @Poussy93
أرز بسمتى بالفراخ فى الفرن
الخطوات
- 1
نقطع الفرخه الواحده ٨ قطع ونعمل فيها فتحات علشان ندخل التتبيله جواها
- 2
نحط الفلفل وبصل وطماطم وثوم ونحط عليهم شويه زيت ونحطهم في الفرن لحد ما يدبلو وبعد كدا نحطهم في كبه او خلاط ونحط عليهم بابريكا وتوابل فراخ وملح فلفل اسود وصلصه وبعد كدا نحطهم للفراخ ونسيبها في تتبيله على اكبر وقت ممكن
- 3
ننقع الأرز قبل ما نسويه نص ساعه وبعد كدا نحطه في صينية و مقدار المايه يكون لو الأرز بياخد كوب ونص في السوا فوق البوتجاز في الوصفه دى نحطله كوب واحد وهكذا
- 4
نحط على الأرز توابل ونجيب شبكه نحطها فوقيه ونرص عليها الفراخ ونغطيها بفويل ونحطها في الفرن على أعلى درجه ونتابع الأرز والفراخ
- 5
لما الأرز يستوى نطلعه من الفرن و الفراخ نشيل الفويل ونشغل الشوايه على الفراخ تأخد لون الشوي
- 6
لما تخلص نرصها على الأرز وبالهنا والشفا على قلبكم ❤️
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/17184549



التعليقات