قراقيش ساده (ميني)
الخطوات
- 1
نضع المكونات الجافه على بعض (ننخل الدقيق ونحط عليه خميره وملح وسكر وبيكنج باودر والنشا وسمسم وينسون وشمر) نقلبهم كويس مع بعض
- 2
نحط عليهم السمن والزيت ونقلبهم لحد ما المكونات تتخلط كويس ونبدأ ندعك في العجينة زي ما بنعمل في البسبوسه بكف ايدينا لمده ربع ساعة
- 3
نبدأ نحط ماء حبةحبةو نقلبها كويس لحد ما نلاقي العجينة لما نيجي نشكلها متبقاش بتشقق
- 4
نغطيها بستريتش ونسيبها ١٠ دقائق بس ترتاح مش اكتر علشان السمنه متجمدش وتبقي صعبه في التشكيل
- 5
نطلعها ونمسكها في ايدينا ونعملها اسطوانه ونفردها ونقطعها صوابع بالحجم إلى عايزينه ونرصها في صاج او اي صينية ونحطها في فرن (نكون سخنا الفرن قبلها شويه وندخلها جوه ربع ساعة)
- 6
نشغل الفرن على ١٨٠ ونحط الصاج في النص ونسيبه من ربع ل ٢٠ دقيقه ونتابعه لحد ما لونه من تحت يبقى محمر
- 7
و بالهنا والشفا على قلبكم ❤️
- 8
طريقة مجربه من: ناديه السيد تسلم ايديها
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها





التعليقات