كيك اليوسفي 🍊
سهلة وبسيطه جنب الشاي أو للولاد في اللانش بوكس 🙃
الخطوات
- 1
في الخلاط ضيفي كل المكونات السائلة معادا البيكنج بودر وخليهم يتمزجوا كويس جداً
- 2
في بوله أو طبق كبير انخلى الدقيق مع البيكنج بودر وخليهم يتمزجوا كويس جداً لو مش عندك غربال استخدمى مصفى
- 3
ضيفي اللي في الخلاط بالتدريج ولو معيارنا اختلف ولقيتى عجين الكيك خفيف زودى دقيق متقلقيش ولو تقل زودى عصير يوسفي وقلبى باتجاه واحد عشان متهبطش منك
- 4
قطعى اليوسفي ورصيه في الصينية وانزلى بعجين الكيك وفي فرن متوسط الحراره ١٨٠ تتسوى لمده ٢٥ دقيقه وافتحى واختبرى خبزها بخله اسنان تبرد وقطعى وقدمى لكل حبابيك وبالف هنا ❣️
- 5
تركايه صغننه متحطيش فيها قطع يوسفي من الاخر بيمرر مع الوقت ومش احسن حاجه في التسويه وده محدش هيقولك عليه 😂😂 اعملى صوص يوسفي أو من فوق مربى. لوحدها جميله..وتكفى أنها من ايدك بس🙃
من الأكثر بحثًا في
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/17263265






التعليقات