الخطوات
- 1
نضع الخميره والسكر والزبدة والزيت على اللبن ونقلبهم
- 2
نفصل صفار البيضه عن البياض
- 3
نضع ذرة ملح على الدقيق ونضع بياض البيضه وكوب اللبن ونبدأ بالعجن لحد ما العجينة تتخلط كويس ونغطيها ونسيبها لمده ساعة تتخمر
- 4
نطلعها ونفردها ونقطعها دوائر صغيرة ونبدأ نكور كل وحده ونفردها ونحط فيها الحشو ونقفلها
- 5
ندهن صينية زيت ونبدأ نرص الكور فيها وبعد كدا نغطيها ثاني ونسيبها نص ساعة تتخمر ثاني
- 6
نطلعها وندهن وجهها بصفار البيضه وعليه ما ك لبن وندخلها الفرن على ١٧٠ على الرف الوسطاني لمده ١٥ دقيقه لما جنابها وتبقي ذهبي من تحت
- 7
نفتح الشوايه تأخد لون وبعد كدا ندهن وجهها زبدة ونرش حبةالبركه لو حادقه ولو مسكره نحط عسل ونزينها برحتنا
- 8
و بالهنا والشفا على قلبكم ❤️
- 9
ملحوظه طريقة ايه حبيب
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/23990419





التعليقات