كيكة التمر (البلح الطري)

كيكة التمر (البلح الطري)
الخطوات
- 1
ملحوضه :- قبل البدء في خطوات العمل ننزع النوي من البلحة واتركها سليمه (مش تقطعيها).
- 2
انخلي كوب الدقيق والبيكنج بودر,بعد كده نضعهم في طبق ونركهم علي جنب
- 3
جيبي التمر المنزوع منه النوي وحطيه في طبق وجيبي طبق تاني حطي في الدقيق,خدي التمره وحطيها في الدقيق**هذه الخطوه مهمه جدا عشان البلح مش يبوظ وانتي بتعملي الكيك **
- 4
بعد كده تخلصي من الدقيق الزايد عليها,وبعد كده قطعيها حتت صغيره
- 5
اخفقي البيضتان مع السكر كويس وبعدين ضيفي الفانيليا واخفقي كويس حتي يتجانسوا بعد كده ضيفي الزيت ونضيف الدقيق المنخول مع البيكنج بودر والقرفه والحليب البودره والزبده واخلطي كويس لحد ما يتجانسو, حطي بعد ذلك التمر وثلث كوب ماء واخلطي كويس
- 6
احضري صنيه وادهنيها زيت كويس وبعد ذلك ضيفي الدقيق وتخلصي من الفايض ضعي الخليط في الصنيه وادخليها الفرن علي180درجه حتي تستوي
- 7
ملحوظه :- لا تصبوا الخليط لحد اخر حز الصنيه لانها سوف تنتفخ في الفرن,,اذا شفتوا الكيكه انتفخت في الفرن وصارت من الاطراف بينه فلا تقلقوا انها لا تحترق,,للتاكد من ان الكيكه استوت تماما ضع فيها سكينه غاذا خرت السكينه دون ان تلتصق بشيء ‘اعلملي انها استوت
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها






التعليقات