سينابون ^^
وهمي أحسن من برة
الخطوات
- 1
اختبار خميرة: 1/2كوب لبن دافي+ 1/4 كوب السكر + 2 ملعقة خميرة و اخلطهم جيدا و اتركهم 10 دقائق في مكان دافئ اذا كونت فقاقيع تكون جيدة و صالحة اذا لم فيتم تغيرها
- 2
ثم اضع عليهم البيضة و الزبدة و رشة الملح و الفانيليا و اخلطهم ثم اضيف اليهم الدقيق بالتدريج و يتم عجنهم جيدا و العجينة هتكون بتلزق و ده الصح ليها و اتركها ساعه الي ساعة و نص تخمر
- 3
بعد كده افرد العجينة علي شكل مستطيل و ااضع تحتها دقيق كالمعروف علشان مش تلزق و ثم اضع مكعب زبدة و افرده عليها ثم اضع الحشو و اضغط عليه بهدوء علشان تثبت و الفها رول و ثم اقطعها بخيط مش بسكينة علشان شكلها يكون مظبوط ثم اجيب الصينية و امسحها بالزبدة و اضع عليهم السينابون و اترك مسافة بينهم علشان بيكبر و اسيبهم يخمروا ساعه كمان
- 4
الصوص بقا احط الفانيليا و الزبدة و رشة ملح و الكيري و اخلطهم مع بعض و ثم اضيف السكر البودرة و اللبن و لو احتاجت لبن تاني ازود ممكن تكون خفيفة و تقيلة حسب رغباتك
- 5
بعد ما اتخمروا اضعهم في الفرن 10 دقائق و اخرجهم و اضع عليهم كريمة الخفق ثم ادخلهم الفرن 10 دقائق تاني و اخرجهم و اضع عليهم الصوص و ممكن اضافة صوص شوكولاته و بالهنا و الشفا ^^
- 6
ملحوظة اكون مشغلة الفرن من قبلها علشا يسخن :)
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها



التعليقات