الخطوات
- 1
في بولة نضع الدقيق ورشة الملح والبيكنج بودرة وينخل جيداً
- 2
في الخلاط نضع اللبن والسكر والزيت والفانيليا والبيض ونخلطهم جيداً
- 3
نضع خليط اللبن والبيض على الدقيق والبيكنج بودرة ونقلب جيداً في اتجاه واحد بالمضرب اليدوي حتى تمتزج المكونات ويصبح لدينا خليط قوامه معتدل يشبه قوام الطحينة
- 4
الفرن يكون سخن يعنى انا مشغلاه من اول ما بدات اعمل الكيكة على درجة حرارة 180 يعنى متوسط الحرارة
- 5
احضر صينية وندهنها بقليل من الزيت ونضع رشة من الدقيق نبطن بيه الصينية ثم نصب الخليط ونراعى ان الخليط يكون واصل لنص الصينية او اقل حاجة بسيطة
- 6
ندخلها الفرن على الرف الاوسط ومنفتحش الفرن قبل مرور حوالي 20 دقيقة
- 7
بتقعد في الفرن من نص ساعة الى 45 دقيقة ولما نفتح الفرن بنختبرها بسكينة رفيعة نغرزها فيها لو طلعت نضيفة تبقى استوت اما لوطلع عليها عجين من الكيكة يبقى لسه ونسيبها كمان شوية لحد ما تنضج
- 8
لما تستوي نطلعها من الفرن ونسيبها تبرد وتقطع ونحطها في علبة ليها غطا والف هنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات