الخطوات
- 1
نضرب البيض والسكر والزبده والزيت بالمضرب اليدوي
- 2
نضيف المكونات الجافه على الخليط ونعجن بالايد
- 3
نضيف معلقتين الحليب ونكمل العجن لحد ماتبقي متماسكه وطريه ونتركها في الثلاجه ربع ساعة ترتاح
- 4
نعجن العجوه مع الزبده والقرفه لحد ماتبقي طريه
- 5
نفرد العجين بالطول على شكل مستطيل
- 6
نفرد العجوه عليها بالطول ويبقى عرضها اصغر من العجين بحيث نقفل العجينه على العجوه من الجوانب ونقطعها قطع صغيرة
- 7
نوزعها على صينيه مدهونه زيت خفيف وتدخل فرن على ١٨٠ لمده ربع الى ثلث ساعة ونفتح الشوايه تأخذ لون في الاخر
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/11909818





التعليقات