باتيه ساده
الخطوات
- 1
ربع كوبايه ماية دافيه وادوب فيها الخميرة والسكر واركنها علي جنب
- 2
انخل ٣ كوبايات دقيق ورشه الملح والبكينج بودر وبعدين انزل عليهم بالخميرة واعجن وابدا اضيف المايه الدافيه لحد ما العجينه تلزق معايا وبعدين ارجع ادضيف باقي الدقيق شويه شويه لحد ما العجينه ترجع تلم تاني واغطيها واسيبها تخمر ساعه
- 3
بعد ماتضاعف حجمها افردها واقسمها لكور قد بعد واشكلها واحطها في صينيه مدهونه زيت واسيبها تخمر تاني نص ساعه
- 4
اجيب صفار البيض واحط عليه رشه ملح وادهن الوش واحطها في الفرن علي درجه حراره ٢٢٠ لمده ١٠ دقايق وبعدين افتح الشوايه خمس دقايق واطلعها بطلع هاشه وطريه جدا وبالف هنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها
https://cookpad.wasmer.app/eg/%D9%88%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA/14551701




التعليقات
دى تبقا مجرد عيش فينو
وحتى الفينو بيعجنوه بشوية زيت والا هيبقا بيشد