كريم كراميل
الخطوات
- 1
أول حاجة هنحضر الكراميل.. في طاسة هنحط نصف كوب سكر وعليه ربع كوب ماء ونقلبهم مع بعض وبعدين نرفعهم على النار ونسيبهم يغلوا بدون تقليب لحد ما يتكرملوا ويبقا لونهم بني
- 2
بعد كدا بنصب الكراميل وهو سخن في بولات زجاج صغيرة اوصنية بيريكس صغيرة ونسيبهم على جنب
- 3
هنحضر الطبقة البيضاء او طبقة الكاسترد.. في الخلاط هنضيف البيض وعليه نصف كوب سكر والفانيليا ونخلطهم كويس جدا
- 4
بعد كدا هننزل بالحليب السخن تدريجي بكمية بسيطة عشان البيض ميتطبخش
لما الخليط يبقا متجانس هنصفيه على البولات اللي فيها الكراميل - 5
هنغطي كل بولة بورق فويل ونحطهم في صنية ونحط فيها ماء ساخن
ندخل الصنية فرن درجة حرارته 180 رف اوسط ونسيبهم من 35 لـ 40 دقيقة - 6
لما الوقت يعدي ندخلهم التلاجة ساعتين تلاتة
وقت التقديم بنغمس البولة في ماء ساخن عشان الكراميل يدوب بسيط وبعدين نقلبه ف طبق وبألف هنا 😋 - 7
ملحوظة.. نقدر نقلل او نزود كمية السكر حسب الرغبة
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات (2)