كنافة بالكريمة 😋
الخطوات
- 1
نطلع الكنافة من الفريزر ونبدأ بفركها بسهولة ثم إضافة السمنة حتى تتغلف تماما بالسمن (لا استخدم سكر بودرة تماما ويكفي استخدام الشربات فقط
- 2
ناخد نص كمية الكنافة ونفردها في صينية الخبز ونضغط عليها كويس ثم نبدأ في وضع الكريمة
- 3
نقلب اللبن مع السكر والنشا على البارد ثم نضعه على النار مع التحريك المستمر حتى يغلط قوامه ثم نضيف الفانيليا
- 4
نضع باقي الكنافة على الكريمة مع الضغط على الجوانب جيدا و الضغط برفق على الوسط
- 5
نضعها في الفرن على درجة حرارة ١٨٠ درجة حتى تحمر لونها
- 6
تسقي بالشربات البارد (نضع السكر والمية وعسل الجلوكوز على النار واول ما يبدأ يغلى أضع عصير الليمون واتركه ١٠ دقايق ثم اطفي النار وانزل بمعلقة مية الورد وبالف هنا
- 7
جربوها بدون سكر بودرة الطعم روعة ومش مسكرة لاني بعتمد على السكر اللي في الكريمة وعلى الشربات الثقيل بتاعها وبتلون في الفرن من السمنة السايحة وبتاخد لون جميل
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات