كعك العيد بالزبادي 👌
الخطوات
- 1
نبدأ بالعجمية عشان لازم تبرد تماما ثم تكور قبل ما نحشي بيها الكعك
- 2
نسيح السمنة ثم نضع الدقيق مع التقليب حتى يغمق قليلا ثم ننزل بعسل النحل والريحة الكعك والقرفة والمكسرات مع التقليب لمدة دقيقتين حتى يتماسك قليلا واتركه يبرد تماما ثم ابدأ أكوره كور صغيرة للحشو
- 3
ننخل الدقيق جيداً ثم نضع عليه المواد الجافة الملح والسكر البودر والابهارات والسمسم المحمص والبيكنج باودر
- 4
ننزل بالسمنة السايحة الدافية ولا مغلية ولا باردة ونبدأ نبس الدقيق مع السمنة كويس جيداً حتى يتشرب كل السمنة
- 5
نضيف الزبادي ونقلب العجينة بأصابع اليد فقط بدون عجن عشان العجينة متبقاش ناشفة بعد الخبز
- 6
نغطي العجينة ونسيبها ترتاح ١٠ دقائق فقط ثم نبدأ بالتشكيل وكل كورة عجين نضع اصبع الإبهام في وسطها ونجوفها كأني بعمل كبيبة بالضبط ونحشيها بقطعة العجمية وتقفلها كويس جداً ثم ننقشها بالمنقاش ونضعها على صاج فرن مش مدهون وهكذا حتى ننتهي من كل الكمية
- 7
ندخلها فرن متوسط الحرارة على الرف اللي فوق الأوسط من ٢٠ دقيقة إلى نص ساعة مش اكتر وممكن اشغل الشواية دقيقتين فقط عشان الون الكعك من فوق ودة اختياري
- 8
ولما الكعك يبرد ارش عليه سكر بودرة وبالف هنا
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها








التعليقات