الخطوات
- 1
نضع الزبدة ف طاسه ونضيف ليها البصل مع رشه ملح ورشه فلفل اسمر ونقلب حتى يتحول البصل للون الذهبي. يضاف اللحم المفروم والثوم للبصل ويقلّب لحد ما يستوي ونضيف بعد كده البقدونس والزعتر المجفف والطماطم المفرومة ونقلّب كويس. ونضيف الملح والفلفل الأسود هنغطي كل ده ونهدي النار لحد ما كل المكونات تندمج مع بعض.
- 2
يضاف الدقيق إلى الزبدة المذابة في حلة على النار ونقلبهم لحد ما الدقيق يستوي من غير ما يتغير لونه ونضيف الحليب مع التقليب وبعد كده هنحط ملح والفلفل الابيض ورشه جوز الطيب وبعد كده نبدأ ننزل بالموزاريلا مع التقليب لحد ما تسيح الجبنة ونخلي قوام الصوص ده متوسط لا تقيل ولا خفيف
- 3
نبدأ ف رص اللازانيا في صينية نحط شويه من صوص البشاميل وفوقها طبقة من المكرونة، وفوقها طبقه من اللحمة المفرومه ونعيد ده لحد ما نخلص الصينيه واخر طبقة(ع وجه اللازانيا)نحط صوص البشاميل ونرش عليه مواتزريلا او ميكس الجبن.. تدخل الصينية للفرن الساخن على درجة حرارة 200 مئوية، لمدة ثلث الساعة حتى يصبح لون اللازانيا ذهبيًا وتقدم ساخنة. ولما تخرج نرش عليها رشه بقدونس ونسيبها دقيقه ف حرارة الفرن
- 4
اللازانيا انواع وف منها اللي لازم يتسلق فنخلي بالنا..انا هنا استخدمت اللي مش بتتسلق
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها




التعليقات