سينابون

كان نفسي فيه جدا وعايزة اكل منه كتير فقررت اعمله لاول مرة في حياتي 😋🥰
الكميه دي عملت ٢٠ واحده كبيرة
سينابون
كان نفسي فيه جدا وعايزة اكل منه كتير فقررت اعمله لاول مرة في حياتي 😋🥰
الكميه دي عملت ٢٠ واحده كبيرة
الخطوات
- 1
هجيب الكوب الاربع لبن وادفيه واحط عليه معلقتين خميرة ومعاقتين سكر واسيبها شويه
- 2
هنزل في بوله بالمكونات الجافه الدقيق والسكر البودر واللبن البودر والبكينج بودر ورشه ملح واقلبهم كويس
- 3
هخفق البيض مع الفانيليا وانزل بيهم عالدقيق واقلب وبعدين اضيف الزبده وتكون سايحه مش سخنه واقلب وانزل باللبن اللي فيه الخميرة وابدا اعجبن فيها ١٥ دقيقه ونغطيها ونسبها ساعه تخمر
- 4
هنفرد العجينه بعد كده بشكل مستطيل وندهن زبده وحط الحشوة سكر وكاكاو وقرفه وانا هنا زودت شويه كاكاو عشان مكنش عندي سكر بني خلطهم مع بعض وفردتها عالعجينه
- 5
نبدا نلف العجينه نبرمها زي الرول كده ونقطعها بخيط عشان تطلع مظبوطه
- 6
نجيب صينيه وعليها ورق زبده ونرص عليها السينابون ونسيبها نص ساعه تاني تخمر
- 7
هدخلها الفرن علي حرارة ١٨٠ لمدة ٢٠ دقيقه تقريبا انا فتحت الشوايه ٥ دقايق زياده عشان بحب الوش غامق
- 8
هنعمل الصوص هنضرب كل المكونات كويس السكر واللبن المكثف واللبن والجبنه والزبده لحد مايبقي القوام كريمي ونضيفه عالوش
كلمات ذات صلة
وصفات مشابهة
وصفات ننصحك بمشاهدتها







التعليقات (4)