Creamy Mushroom Soup With Garlic Bread

Selalunya makan mushroom soup & garlic bread kat kedai western je.. Ni first time saya masak sendiri, sedap sangat rupanya..hihii..
Inspirasi resepi daripada Chef Sabri (Labamba cikago melano) 😆
Kebanyakan saya tengok resepi ramai yg guna susu full krim. Saya ikut chef guna cooking krim sebagai resepi asalnya..tapi kalau yg jenis berniaga boleh gantikan krim dgn susu full krim yg lebih murah. Chef Sabri cakap ada yg guna roux iaitu tepung gandum yg di campur dgn butter utk pekatkan sup..sup akan rasa tepung. Sepatutnya ia hanya rasa cendawan & krim saja. Nisbah cendawan dgn krim mestilah sama iaitu 50/50. Jadi kalau guna cooking krim tak perlu buat roux dah sebab krim tu sendiri dah pekat. Memang sedap & creamy sangat..pekat & terasa mushroom & spice2 nya..makan pulak dengan garlic bread yg crunchy..makan sambil geleng2 kepala.. hahaha.. Suami puji sedap & dia cakap dia suka sangat..anak2 pun pandai makan..berselera semua makan. Untuk roti, saya guna roti keping saja memandangkan susah nak dapat roti Perancis di tempat saya..tapi roti keping pun dah sedap dah..
Creamy Mushroom Soup With Garlic Bread
Selalunya makan mushroom soup & garlic bread kat kedai western je.. Ni first time saya masak sendiri, sedap sangat rupanya..hihii..
Inspirasi resepi daripada Chef Sabri (Labamba cikago melano) 😆
Kebanyakan saya tengok resepi ramai yg guna susu full krim. Saya ikut chef guna cooking krim sebagai resepi asalnya..tapi kalau yg jenis berniaga boleh gantikan krim dgn susu full krim yg lebih murah. Chef Sabri cakap ada yg guna roux iaitu tepung gandum yg di campur dgn butter utk pekatkan sup..sup akan rasa tepung. Sepatutnya ia hanya rasa cendawan & krim saja. Nisbah cendawan dgn krim mestilah sama iaitu 50/50. Jadi kalau guna cooking krim tak perlu buat roux dah sebab krim tu sendiri dah pekat. Memang sedap & creamy sangat..pekat & terasa mushroom & spice2 nya..makan pulak dengan garlic bread yg crunchy..makan sambil geleng2 kepala.. hahaha.. Suami puji sedap & dia cakap dia suka sangat..anak2 pun pandai makan..berselera semua makan. Untuk roti, saya guna roti keping saja memandangkan susah nak dapat roti Perancis di tempat saya..tapi roti keping pun dah sedap dah..
Cara Memasak
- 1
Mushroom Soup 👉 Tumis bawang holland, bawang putih & mix herbs dengan sedikit minyak hingga layu & naik bau
- 2
Masukkan cendawan2. Kacau hingga sikit keperangan. Kemudian, blend dengan sedikit air. Jangan blend terlalu hancur ye..
- 3
Masukkan bahan2 blend ke dlm periuk. Tuang cooking cream & air
- 4
Kacau hingga mendidih. Perasakan dengan garam & serbuk lada hitam. Sebatikan
- 5
Campur butter. Kacau hingga butter larut & terus tutup api
- 6
Garlic Bread 👉Campur butter, bawang putih & parsley kering & kacau sebati
- 7
Sapu pada roti & bakar hingga keperangan
- 8
Hidangkan roti bersama mushroom sup yg di tabur parsley kering
Carian Teratas bagi
Kata kunci
Resipi Sepertinya
Lebih Banyak Resipi





















Komen